آرشیدا

معرفی سایت

آرشیدا

معرفی سایت

هنر و معماری دوران صفوی

یکی از درخشان‌ترین دوره‌های هنر ایران پس از اسلام دوره صفویه است، در سال ۹۰۷ قمری (۱۵۰۲م.) شاه اسماعیل، سلسله صفوی را تأسیس کرد و در این دوره مراکز و کانونهای صنعتی و هنری در ایران افزایش یافت. در ابتدای تأسیس این سلسله، ‌ تبریز پایتخت بود و به همین سبب این شهر مرکزی برای فعالیتهای هنرمندانی مانند خطاطان، ‌ تذهیب‌کاران، ‌ نقاشان و صحافان و همچنین هنرمندانی که در دیگر فنون و صنایع کار می‌کردند و هنرمندانی که درصنایع منسوجات و بافت پارچه به کار می‌پرداختند، تبدیل شد.

دراواخر قرن دهم قمری، در زمان شاه عباس پایتخت کشور به اصفهان انتقال یافت. با انتخاب پایتخت جدید، این شهر به عنوان یکی ازدرخشان‌ترن شهرهای شرق گسترش پیدا کرد.

بازارها، کاخ ها، ‌ مساجد، باغ ها، ‌ پل ها در نقشه شهر گنجانیده شده بود. در این زمان همه بناهای مذهبی با تزیینات کاشیکاری آرایش شدند.بناهای مسجد شیخ لطف‌الله، سر در قیصریه و مسجد امام در میدان نقش جهان با کاشی های معرق مزین شدند. آجرهای مربع کاشی منقوش، ‌ معروف به آجرهای «هفت رنگ» در بناها به مقیاس گسترده مورد استفاده قرار گرفت. نقش و نگار کاشی ها و رنگ های آنها زینت خاصی به بناهای این دوره بخشیده است.

نه تنها دیوارها، بلکه گنبدها، ‌ ایوان، ‌ طاق نماها، سردر ورودی ها و مناره با کاشی و موزاییک آراسته شد.

ساخت سردرهای بزرگ با کاشیهای شفاف و گچبری مقرنسکاری در عصر صفویه پیشرفت بسیار داشت. ترکیب سردر بزرگ و مناره‌های طرفین آن با صحن چهار ایوانی و ساختمانهای اطراف آن و قراردادن گنبد به گونه‌ای که با همه ساختمان متناسب باشد، در معماری زمان صفوی به درجه کمال رسید.

با توجه به امنیت ایران در این دوره بناهایی بزرگ و عالی مانند کاخ های عالی قاپو، چهل ستون، هشت بهشت و تالار اشرف در اصفهان ساخته شدند.

دیوارهای این کاخها از کاشی های خوش آب و رنگ پوشیده شده و میان مجموع آنها با نقوش نقاشان معروف آن دوره پیوند است. سقفها و دیوارها نیز غالباً با منبت‌کاری تزیین می‌شدند.

تزیینات چوبی در بناهای غیرمذهبی دارای نقش اصلی بود و در آنها میزان بیشتری از تذهیب‌کاری و نقاشیهای لاکی استفاده می‌شد.

طرح های آنها با هنر مینیاتور دارای رابطه نزدیکی بود. کنده‌کاری و خراطی به ویژه در درها و سقفها خود هنر خاصی دراین دوره بوده است. نقاشیهای دیواری (فرسک) در کاخ عالی‌قاپو، قصر اشرف و چهلستون و همچنین آیینه‌کاری به عنوان نوعی تزیین جدید دربناها، مانند آیینه خانه، مورد استفاده قرار گرفته است.

به طور کلی قرن دهم ویازدهم قمری، به عنوان دوران شکوفایی هنرهای اسلامی ایران و اصفهان یکی از مهم‌ترین و زیباترین شهرهای این دوره بوده است. بناهای بزرگ شهر اغلب با کاشی کاری های زیبا تزیین شده‌اند.

کاخ قصر منشی نیز یکی از بناهای ساخته شده دراواخر  دوران صفویه می باشد.که در سال 1384 مرمت شد وبه هتل قصرمنشی تبدیل شد.

اتاق صفویه هتل قصرمنشی

هنر بزرگ ایران منحصر به دوران پیش از اسلام نیست

با نگرشی کلی به هنرهای این دوره، باید پذیرفت که در دوره صفوی، بار دیگر عصر نوین ودرخشانی در هنر ایران طلوع کرد.

هنر بزرگ ایران، چنانکه برخی به نادرست تصور کردند، منحصر به دوره پیش از اسلام نیست، بلکه در هر دوره، هنری که در نوع خود زیبا و کامل بوده پدیدار شده است.

در قرن دهم قمری هنرمندان ایران به مزایا و نتایج تازه‌ای دست یافتند، در آن دوره قالی هایی بافته شده که تا آن تاریخ نظیر نداشته است.

گفته‌اند که شاه عباس صفوی به جمع‌آوری ظروف سفالین سخت علاقه داشت و دستور داده بود در عالی قاپوی اصفهان و مقبره شیخ صفی‌الدین در اردبیل اتاقهای مخصوصی به این منظور بسازند و جاهایی در دیوار برای نگاهداشتن ظروف آماده کنند.


منبع : هتل قصرمنشی


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد