آرشیدا

معرفی سایت

آرشیدا

معرفی سایت

سراموزه رهگشای نطنز

در ۱۳۰ کیلومتری اصفهان و در شهر بادرود از توابع شهرستان نطنز موزه ای وجود دارد که بزرگترین گنجینه مردم شناسی بادرود به شمار می ‌رود. این موزه به سراموزه رهگشای معروف است که در منزل شادروان علی اکبر رهگشای به همت فرزند ایشان دکتر محمد رهگشای تاسیس شده است. رهگشای به همراه همسر فرانسوی خود در سال ۱۳۷۲ خانه پدری را که در بادرود قرار داشت تعمیر کرد و تعمیرات اساسی را در ۱۳۷۵ به پایان رساند. وی پس از اتمام تعمیرات خانه پدری، سراموزه رهگشای را تاسیس کرد. دکتر رهگشای در این خانه بیش از 2000 قطعه تاریخی را در معرض دید عموم قرار داده است. این اشیاء تاریخی آداب و سنن مردمان حاشیه کویر را به نمایش گذاشته است.

خانه رهگشای در کوچه «کوچه باغ» واقع گردیده که به ورودی باغات سرسبز و با طراوت ختم می ‌شده است. بنای این خانه همانند خانه‌‌‌‌‌های اقلیم خشک بوده و دانش معماری آن در تطابق و هماهنگی با اقلیم بیابانی کاملا قابل مشاهده است، به گونه‌ای که طی چهار فصل سال، به راحتی می ‌توان از فضا‌‌‌‌های مختلف آن استفاده کرد. طراحی باغچه‌‌های اطراف حوض مرکزی بنا، برگرفته از سنت قدیمی چند هزار ساله باغ‌های ایرانی است که به باغ عدن معروف است.درختان نمادین، با میوه‌‌هایی همچون انگور، انجیر، انار و نیز درختان کاج و سرو همانند سایر باغ‌‌ها و باغچه‌‌های معروف از جمله باغ تاج محل در هند، چهارباغ اصفهان، باغ فین کاشان نیز در این مجموعه دیده می‌ شود.


این منزل تاریخی در ایام نوروز پذیرای مهمانان خارجی و داخلی است. موزه رهگشای از معماری شگفت ‌انگیز ایرانی-اسلامی برخوردار است به نحوی که با گذر از هشتی و عبور از ایوان ستون‌ دار شاه‌ نشین و پایین رفتن از پله‌‌های نسبتاً عریض به میانسرای بیرونی قدم گذاشته و جهت میانسرا شمالی-جنوبی است که مصالح آجر، گچ، گل، خشت و کاشی در آن بکار رفته است. کف میانسرا با آجرهای چارگوش بر روی سنگ فرش قدیمی‌تر کفپوش شده و در میانه آن حوض سنگی بیضوی قرار دارد. در جبهه‌های غربی و شرقی بنا دیوارهای بلندی قرار دارد و در بالای آن طاق نماهای بزرگی به سبک اسلامی کار شده که درون آنها با کاهگل قرمز پوشیده شده است. ستون‌ها و پیشانی طاق نماها بوسیله کاشی‌‌های هفت رنگ پوشیده شده و در ضلع شمالی میانسرا، ایوان ستوندار، اتاق پنجدری، در ضلع جنوبی ایوان بهارخواب و در زیر آن سرداب وزیره و در جبهه جنوب شرقی کتابخانه (تالار بسم الله) قرار دارد.



منبع: هتل قصرجهان نطنز

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد