آرشیدا

معرفی سایت

آرشیدا

معرفی سایت

قلعه طرق رود نطنز

قلعه طرق رود، بر روی صخره ای با ارتفاعِ ۸ الی ١۲ متر ، به وسعت تقریبی ۳۰ هزار متر مربع در نزدیکی شهرستان نطنز قرار دارد و به دلیل وسعت زیاد، بصورت دهکده ای دربست در آمده است. این قلعه به شکل قلعه ایزدخواست است و به احتمال زیاد، هم دوره آن است ولی از نظر ابعادی کوچک‌تر از آن است و همچنین با ارگ بم از دوره اشکانی هم، هم دوره می باشد. تاریخ درست بنای این دژ عظیم مشخص نیست اما کارشناسان میراث فرهنگی آنرا به زمان اشکانیان نسبت می دهند .


فرم مهندسی و معماری همسان و یک شکل ، یکپارچه بودن مصالح ساختمانی و شکل بیرونی بنا ، بیان کننده وجود یک فکر واحد در معماری و ساخت این قلعه می باشد . 

قلعه از کوچه شرقی و غربی طویلی به طول تقریبی ۴۰ متر ساخته شده است و گویا به هنگام ایجاد آبادی اولیه طرق‌رود، از ساختمان‌های قلعه و راهروی آن به عنوان الگو استفاده نموده‌اند. این راهرو از سنگ لاشه و خشت و گل بنا شده است و در بسیاری از قسمت‌ها سرپوشیده است و در اواسط آن‌‌ها پلکان‌های طبقه بالا قرار دارد.

در گذشته، هر محله به یک طایفه خاص اختصاص داشته است و وجود مغازه های مختلف، تنور نانوایی و غیره در محوطه قلعه، نیاز اهالی را برای زندگی برطرف می کرده است. چاهی در وسط قلعه به همراه تونل های حفر شده که به محله های مختلف طرق و مسجد جامع منتهی می شده است، مورد استفاده مردم در زمان حمله دشمنان بوده است. از دیگر ویژگی های قلعه، دارا بودن انبارهای زیرزمینیِ ۲ طبقه حفر شده در دل سنگ برای نگهداری غلات می باشد. قلعه، ۴۴۰ اتاق داشته است که این اتاق ها، از خشت و گِل و تیر چوبی بنا شده اند که بیش تر آن ها، به مرور زمان خراب شده است. این اثر، در تاریخ ۲۸ دی ۱۳۷۹، با شماره ثبت ۲۹۵۱، به عنوان یکی از آثار ملی ایران، به ثبت رسیده است.


منبع: هتل قصرجهان

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد