آرشیدا

معرفی سایت

آرشیدا

معرفی سایت

محله افوشته نطنز

در سمت جنوب شرق شهرستان نطنز، محله‌ای زیبا به نام افوشته وجود دارد که دارای اثر تاریخی منحصر به فرد، متعلق به دوره‌های مختلف تاریخی در کنار هم می‌باشد، که باعث خلق شگفتی در دنیای تاریخ شده است. این محله در فاصله 1.5 کیلومتری از هتل قصرجهان نطنز واقع شده است.

افوشته بخش حاکم نشین نطنز در روزگاران گذشته بوده است. این محله خود دارای پنج محله می باشد: محله بالا، محله باغباد، محله سادات ( میرسید) ، محله دیزآب و محله پایین.

در این مقاله چند مورد از آثار تاریخی افوشته را معرفی می کنیم.

خانه سورگاه

خانه سورگاه محله افوشته نطنز، بر روی تپه‌ ای مشرف بر حسینیه افوشته قرار دارد .این خانه در دوره تیموری ساخته شده است و از نظر موقعیت جغرافیایی از شمال و شرق به حسینیه افوشته، از جنوب به آب انبار افوشته و از غرب به باغات سرسبز این محله منتهی می ‌شود.

این بنا بر روی بستر سنگی بزرگ ساخته شده است که نشان دهنده استحکام و قدمت تاریخی این بنا می باشد. خانه سورگاه مکانی برای پذیرائی از میهمانان سید حسن واقف بوده است، همچنین زمانی که او، شروع به تبلیغ مذهب تشیع کرد، از این مکان به عنوان تجمع و مکانی برای مشورت با دیگران استفاده می کرد.

خانه سورگاه افوشته

مقبره سید حسن واقف

آرامگاه سید حسن الحسینی مشهور به سید واقف برجی مرتفع می‌باشد که بر روی تپه‌ای در محله افوشته قرار گرفته است. ساخت این بقعه به قرن پانزدهم میلادی برمی‌گردد. سید واقف در جوانی، یعنی در سن ۴۲ سالگی این بقعه را برای خود بنا کرد.    
گنبد این بقعه برجی هشت ضلعی آجری و فاقد تزئینات کاشی‌کاری و گچ‌بری می‌باشد، طول هر یک از اضلاع خارجی آن در حدود 3.57 متر و هر ضلع آن دارای طاق‌نمای جناقی تزئینی است که عرض طاق‌نما 2.25 متر می‌باشد. گنبد بقعه دارای ایوانی به ابعاد 2.5 در 3 متر همراه با طاق رومی نسبتا مرتفعبه بلندی 7 هفت متر می‌باشد. دیوارهای ایوان نیز در طرفین دارای دو طاق‌نمای تزئینی هستند که طاق‌نمای پایینی عرض 83 سانتی‌متر و طاق‌نمای بالایی در حدود یک متر بالاتر قرار گرفته است.

 

برای آشنایی با همه آثار تاریخی افوشته به مقاله محله تاریخی افوشته نطنز مراجعه کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد