آرشیدا

معرفی سایت

آرشیدا

معرفی سایت

درجه بندی هتل ها در جهان

طبق نظریات هتلداری 30 راه برای درجه بندی هتل ها در جهان وجود دارد که البته در سیستم شناسایی بین‌المللی، ستاره هتل مد نظر قرار می گیرد ولی بعضی از کشورها در سیستم داخلی خود شناسه های دیگری را ملاک قرار می دهند که مهمترین آنها به این شرح است: سیستم ستاره گذاری از یک تا پنج که در اکثر کشورهای اروپایی رایج است، سیستم حروف الفبا مثل A،B،C،D در یونان رایج است و ستاره های هتل نیز طبق تعارف با این حروف هم درجه بندی می شوند مثل چهار ستاره A، سیستم Crown که در بریتانیا رایج است.

به عنوان مثال در کشور آلمان درجه بندی هتل ها به چند گروه تقسیم می شوند: توریست کلاس(یک ستاره)، استاندارد کلاس (دو ستاره)، کامفورت کلاس (سه ستاره،First class ((چهار ستاره) و Luxury Class (پنج ستاره). تعدادی از هتل ها مثل هتل آپارتمان، متل ها و... اصلا در مقوله ستاره قرار نمی گیرند و به نوعی دیگر امتیازبندی می شوند.

در صحبت های محاوره ای و خاطرات سفر گفته می شود که مثلا هتل سه ستاره در فلان کشور مثل هتل پنج ستاره در کشور ماست یا به عکس. واقعیت این است که طبق استانداردهایی که تعریف می شود این ناهمگونی ستاره ها را در کشورهای مختلف به آسانی می توان مشاهده کرد به قول معروف بسیاری از این ستاره ها غیراستاندارد و به عبارتی دوستانه داده شده اند و ستاره ای رسمی که حاکی از کیفیت باشد بسیار نادر است.

آنچه به تجربه ثابت شده این است که هیچگاه دو هتل پنج ستاره حتی در یک شهر مثل هم نیستند، این ناهمگونی از نظر تعداد اتاق، شکل کریدورها، تعداد سالن ها و رستوران ها و... به وضوح دیده می شود. محل قرار گرفتن هتل نیز مهم است. بعضی هتل های پنج ستاره در بافت سنتی و تاریخی شهر قرار دارند و هتل دیگر در حاشیه شهر. یک سری ملاک و معیارهای از پیش تعریف شده، برای ستاره های مختلف وجود دارد و اینکه کدامیک از این ملاک ها ارجحیت دارد به سلیقه برمی گردد و بعید است سازمانی برای استانداردسازی هتل ها این موارد ناهمگون را اولویت بندی کند.

هرچه ستاره هتل بالاتر باشد، تکنولوژی و سرویس های پیشرفته تری در آن وجود دارد و به قول معروف به روز است، به عنوان مثال تا چند سال پیش چیزی به نام اینترنت وجود نداشت ولی امروز که ساده ترین اطلاعات با اینترنت رد و بدل می شود از اجزا جدانشدنی هتل با ستاره های بالا برای خدمات اینترنت است یا اینکه هتل پنج ستاره باید دارای فروشگاه های متعدد و موردنیاز مسافر باشد.

در ارزیابی هتل ها سه اصل کلی امتیازبندی می‌ شود که عبارتنداز: امور ساختمانی و تاسیساتی و محل قرار گرفتن هتل، امور مربوط به نوع و سطح سرویس و خدمات و تجهیزات (کمیت و کیفیت خدمات رفاهی موجود در هتل)، امور مربوط به مدیریت، نیروی انسانی و آموزش.

تفاوت در استانداردهای متعدد به سازماندهی آن هتل نیز بستگی دارد که در راس آن استاندارد سرویس دهی است. به عنوان مثال گروه کارکنان در یک هتل پنج ستاره بسیار با تجربه و آموزش دیده اند. آنچه مهم است راضی نگه داشتن مشکل پسندترین مشتری در یک هتل است که کار آسانی نیست.


منبع: http://ghasrmonshihotel.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد